onsdag 12 februari 2014

DIY - Fransförlängning

Något som verkligen blivit vanligt den senaste tiden är att man går till salong och gör fransförlängning. Jag har ännu inte kostat på mig detta, men har däremot gjort det själv hemma med hjälp av Ardells individuella fransar. Dessa skiljer sig lite från de på salong, där de sätter på frans för frans, då de sitter om ca 5 fransar som man sen limmar på på de egna fransarna.

Följer man Ardells instruktionsvideo ska man limma på dem på sina egna fransar ovanifrån, dvs där man målar ev eyeliner. Jag sätter däremot fast dem underifrån, mot ögat, då jag tycker resultat blir mer naturligt och lättare blandar sig med mina egna fransar.


På bilden ser ni skillnaden på mig med och utan fransar. Jag har använt mig av korta (ca 2 st) längst in mot näsroten och av medium på resten av ögat.

Ni får räkna med att det är lite pillrigt och tar sin lilla tid. Jag sätter på ett nytt set på ca 20 min, och då är jag relativt ny på att använda  mig av dessa. Du gör så här:

1. Börja med att rengöra ögonen från ev smuts och sminkrester.
2. Häll ut lite av limmet på en foliebit.
3. Använd pincett för att hålla i fransarna och doppa den lilla "klumpen" som håller fast fransarna försiktigt i limmet. Se till att du inte får för mycket lim på dem samt att doppa "rätt" sida i fransen. Ett tips är att först testa att hålla upp fransen på mot ögat för att se hur den kommer fästas.
4. Se till att endast fästa dem i de naturliga fransarna utan att komma åt huden.
5. Fortsätt fästa så många fransar som behövs för önskat resultat. Antingen sätter man dem väldigt tätt för ett mer dramatiskt resultat eller lite glesare för ett naturligare resultat. Jag har på bilden ovan använt mig av ca en rad av fransar till ena ögat.


Ardells fransar och lim köper jag på Kicks. De sitter i ca 1-2 veckor. Antingen kan man fylla på vart eftersom man tappar fransar eller så kan man använda Ardells Lashfree Remover för att ta bort dem.

2 kommentarer:

  1. Tack snälla för tipset! Har själv viljat fixa fransarna men inte haft råd. Ska värkligen testa att göra själv.

    SvaraRadera