torsdag 27 mars 2014

Appoholic - fotoredigering

Jag är en riktig appoholic som älskar alla olika slag av appar. Jag har två favoriter när det kommer till fotoappar som man med några enkla steg får en selfie att se mycket bättre ut. De två appar jag använder är Facetune (22 kr) och Camera+ (15 kr).


På bilden ovan ser ni före och efter bild efter jag använt mig av båda apparna, på efterbilden har jag gjort följande...

 Börja med Facetune. Öppna appen och tryck på den lilla röda kameraikonen i vänstra, övre hörnet. Välj sedan att ta ett foto (camera) eller ladda upp ett foto från din kamerarulle (Open photo).

1. Det första jag gör sen är att gå in  på "smooth". Dra med fingret på de områden du vill "sudda" och göra slätare, jag har gjort detta på min synliga hud. Tänk på att inte dra för mycket på samma ställe för att behålla bilden så naturlig som möjligt. När du är klar trycker du på den blå bocken i högra, övre hörnet. 
TIPS! Zooma in för att lättare få ett bättre resultat. Vill du få ännu slätare yta tryck på "smoother". Trycker du ned den lilla blå ikonen nere till höger ser du förebilden.

2. Som nummer två går jag in på "details", jag drar försiktigt med fingret över de områden jag vill få extra detaljer på. I detta fall mina ögon.
TIPS! Gör ett öga/område i taget och spara.

3. Sista steget i Facetune jag brukar göra är "whiten". Jag målar med fingret på mina ögonvitor för att få dem ännu klarare.

När du är klar trycker du på den blå ikonen i högra, övre hörnet med en pil och väljer sen om du vill spara den i telefonen eller i någon annan app.


Sist öppnar jag upp min Camera+ app där jag gör lite justeringar med ljus, kontrast och färgstyrka. Börja med att öppna appen och tryck på + i det övre, högra hörnet. Välj sedan den/dem bilder du vill redigera genom att klicka på bilden/bilderna, tryck sedan Import i nedre, högra hörnet. Markera den bild du vill börja jobba med och tryck på edit.

1. Längst ned finns en menyrad där det bl.a. står The Lab. Jag brukar sen börja med Saturation (menyraden över som är beige, dra åt sidan för att komma fram till bilden med tre kritor. Öka reglaget åt höger för att få mer färgstyrka. När du är klar trycker du på den blå bocken till höger.
OBS! Var försiktig och öka inte allt för mkt för bästa resultat.

2. Jag väljer sen Brigthness & Contrast (den med en tvåfärgad sol) och ökar båda reglagen med några steg tills jag är nöjd.

3. När du är klar trycker du på Done i övre, högra hörnet. Tryck sedan på Save under bilden och du är klar!

Hoppas ni får användning av detta!


 På denna bild ser ni skillnaden efter jag ökat färg, ljus och kontrast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar