fredag 16 augusti 2013

Västerbottenostpaj

Eller heter det Västerbottenpaj? Någon som vet? Oavsett, detta är ett enkelt och gott recept som går att använda både till minipajer och normalstora pajer. Det tar ca 1 timme från det man börjar till man är klar. Dessutom är det busenkelt att lyckas med!



Följer du bara receptet från början till slut så kommer du lyckas, det är hur lätt som helst! Jag använde nedan recept till en pajform av lägre modell (ni kommer se på bilderna sen) från IKEA med mått på dryga 20 cm. Jag fick fyllning kvar så gjorde ett halvt pajdegs-recept till som räckte till 12 minipajer i små muffinsliknande formar.

PAJDEG

150 gram smör eller margarin
3,5 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
0,5 tsk salt
1 ägg till pensling

Börja med att sätt på ugnen på 200 grader.
Finfördela smöret med mjölet och tillsätt sen saltet och vattnet. Arbeta ihop snabbt till en deg.
Tryck ut degen i pajformen och "nagga" (dvs stick hål med) en gaffel. Ställ sedan i kylen i ca 20-25 minuter.

FYLLNING

2 dl mjölk, gärna röd
2 dl vispgrädde
300 g riven västerbottenost
4 ägg
1 tsk strösocker
salt & vit peppar

När du stoppat in pajformen med deg i kylen så vispa upp ägget som du ska pensla pajdegen med, detta görs precis innan den stoppas in i ugnen.
Börja sedan att riva osten (om du inte köpt färdigriven) till fyllningen.
Koka upp mjölk och grädde och rör ner osten tills den har smält.
Knäck i äggen och rör om ordentligt. Smaka till sist av med socker, salt och vit peppar.


Nu är nog ditt pajskal dags att gräddas i den uppvärmda ugnen! Pensla på med ägget och ställ in i ugnen i ca 10-15 min.
Ta ut skalet och häll i fyllningen och så in i ugnen igen för ytterligare ca 35 min, denna gång i 140 grader. Gör du minipajer kan du förgrädda i 8-10 min och grädda med fyllning i ca 25-30 min. Pajen/pajerna ska fått lite färg.

 Pajen kan ätas både kall, ljummen och varm. Jag föredrar den lite ljummen och så klart mina favorit tillbehör - creme fraiche, hackad röd lök och rom. Mmmm...ingen kräftskiva utan denna paj!



Visst var det enkelt!?

2 kommentarer:

  1. Tycker väldigt mycket om västerbottenpaj och hemlagat ska det vara så tack för receptet! =)

    SvaraRadera